Koncem října, respektive 31.10. jsem navštívil prodejnu svého mobilního operátora s tím, že bych chtěl aktivovat eSIM v mém iPhonu XS Max. Měl jsem štěstí, na prodejnu prý dorazil jediný aktivační kód a vlastně se jednalo také o první, který budou v systému registrovat. Ochotná slečna chvilku tápala a společně s kolegy hledala postup, jak eSIM v systému operátora oživit. Za několik málo minut jsem odcházel s obálkou, která ukrývala QR kód k aktivaci, nicméně službu jsem si následně musel aktivovat sám. Personál na prodejně, byť byl velmi vstřícný, neměl vůbec tušení, jak eSIM v mém iPhonu aktivovat a stránky, na kterých měl být podrobný popis instalace, byly nefunkční.
Zasedl jsem do nejbližší kavárny s Wi-Fi a intuitivně eSIM aktivoval. Nebylo to nic náročného, stačilo postupovat dle kroků popsaných v iOS. S přirozeností sobě vlastní jsem opětovně navštívil prodejnu a personálu názorně ukázal postup zmíněné aktivace. Za tuto mou aktivitu jsem byl odměněn poděkováním a několika sladkými pamlsky s logem operátora. Po pár dnech jsem byl z důvodu nefunkční eSIM nucen tuto prodejnu navštívit opětovně. To již personál moc vstřícný nebyl a pro nedostatek informací ohledně řešení problému, respektive nechutí arogantního jedince tyto informace hledat, jsem byl odkázán ke kontaktování operátora na telefonu. Mé telefonní číslo bylo nefunkční, ale tím, že jsem v telefonu měl aktivní jiné, byť zahraniční, jsem na linku zavolal. O to více jsem byl pobaven, když po 20 minutovém hovoru, kdy jsem žádnou radu ani řešení problémů neobdržel, byl ze strany operátora hovor ukončen se slovy: “zajděte si na prodejnu, kde jste eSIM aktivoval…držím vám palce”.
Celý článek si můžete do svého zařízení stáhnout ve formátu PDF
S GSM přišla první SIM
V roce 1987, kdy začaly vznikat první GSM (zkratka z francouzského „Groupe Spécial Mobile“) sítě, vyvstala otázka, jak tuto novou technologii přivést k běžným uživatelům. Nejpraktičtějším řešením se zdál čip, který by dovoloval připojení na mobilní síť, byl by schopen identifikovat účastníka a zároveň umožnil evidenci informací o nastaveném tarifu a jeho čerpání. V roce 1991 se objevuje první SIM (z anglického subscriber identity module = účastnická identifikační karta), která je velká jako kreditní karta, což vzhledem k velikosti tehdejších zařízení nebyl žádný problém.
S první SIM kartou jsem se potkal v roce 1996, kdy na český trh vstoupila společnost RadioMobil a.s. provozující síť Pegas. Tehdy jsem ji vkládal do mobilního telefonu Philips Fizz. V roce 1997 jsem zaznamenal první Mini SIM (2FF), tedy “vylamovací” kartu, která je všeobecně známější a se kterou se můžeme potkat dodnes. Karta byla distribuována ve stejném provedení, tedy ve velikosti platební karty, a jednoduchým vyloupnutím části s čipem byla značně zmenšena na neuvěřitelných 15 x 25 x 0,76 mm. V dalších letech standardní SIM (Mini SIM) nahradila Micro SIM (3FF) s velikostí 12 x 15 x 0,76 mm a později Nano SIM (4FF) s rozměry 12,3 x 8,8 x 0,67 mm.
Neměnila se jen velikost, ale SIM karty dostaly řadu vylepšení jako vlastní paměť pro telefonní čísla nebo SMS zprávy či řadu dalších služeb, které uživatel mohl lehce v menu telefonu vyvolat. Nicméně ty pro nás nyní nejsou důležité.
Přes neustálé zmenšování SIM karet výrobci mobilních technologií stále uvažovali o jejich nahrazení čipem v zařízení samotném. Vznikla tak eSIM neboli chip, který je napevno umístěn v telefonu, tabletu, hodinkách a dalších zařízeních či příslušenství. Díky integraci do zařízení je ušetřen nějaký ten kousek prostoru, a tak je zde otevřen prostor pro mnohočetná využití. Uživatel do zařízení nic nevkládá, pouze do zařízení s pomocí bezdrátové datové sítě (Wi-Fi) nahraje eSIM profil. Když je profil nahrán, zařízení se chová stejně, jako kdyby v něm byla vložena klasická SIM karta.
Prvním zařízením společnosti Apple, kde byla eSIM dostupná běžnému uživateli, byly Apple Watch třetí generace, které se začaly v podporovaných destinacích prodávat v roce 2017. S podporou mobilních operátorů tak bylo poprvé možné sdílet stejné telefonní číslo na mobilním telefonu a hodinkách. Uživatelé získali větší svobodu, kdy mohli být na příjmu, tedy on-line, i bez mobilního telefonu. Jak jistě víte, Česká republika podporu doposud nezískala.
V letošním roce Apple představil novou řadu iPhonů (XS, XS Max, XR) a nové iPady Pro, které mají dvě SIM, respektive Nano SIM a eSIM, kterou podporuje i jeden z českých mobilních operátorů společnost T-mobile. Díky tomu můžeme v jednom zařízení snadno použít dvě a více telefonních čísel nebo datových tarifů.
Chceme více
Pokud tedy máte potřebu používat více telefonních čísel nebo například kombinaci telefonního čísla a datového tarifu, stačí si pořídit jedno z uvedených zařízení a aktivovat eSIM. Nejčastěji se potkáme s požadavkem na sloučení dvou telefonních čísel do jednoho zařízení. Zpravidla jde o pracovní telefonní číslo se soukromým. Dalším způsobem použití je sloučení telefonního čísla s datovým číslem, které máte u stejného či jiného operátora.
Osobně jsem si aktivoval eSIM na běžném telefonním čísle a klasickou SIM kartu využívám na zahraniční číslo, kde mám nejen výhodnější volání do zahraničí, ale také větší datový tarif platný po celé Evropě. Mimo to jsem zvyklý používat v rámci zahraničních cest místní SIM karty s telefonním číslem a datovým tarifem, pro které jsem doposud vozil samostatný přístroj. Nyní jen vložím fyzickou SIM s místním číslem, a přitom budu mít v jednom zařízení i mé běžné číslo, na kterém jsem k zastižení a na němž mám propojené i autorizace mých bankovních účtů, bez kterých se na cestách neobejdu.
Bez prodejny to nejde
Pro aktivaci musíme navštívit jednu z prodejen operátora T-mobile. Předpokládejme, že je již nyní poskytovatelem našeho telefonního čísla a dalších přidružených služeb, a tak přejdeme rovnou ke kroku výměny stávající SIM za eSIM. Po vyzvednutí nezbytného čekacího lístku vyčkáme, až na nás přijde řada. Věřím, že brzy, protože tenhle systém mi přijde otravný a ne pro-zákaznicky zaměřený. Stává se mi relativně často, že z šesti pracovišť jsou obsazeny jen dvě a čekání se tak protáhne na desítky minut. Když už se nás odborný asistent ujme, stačí vznést požadavek na výměnu. Když budeme mít štěstí, sáhne do šuplíku a vytáhne papírovou obálku, respektive nově stíratelnou plastovou kartičku s QR kódem k aktivaci. V systému odpojí stávající SIM a připraví eSIM k aktivaci. Tu nám předá a rozloučí se s námi.
Další část je na nás. Ještě před setřením stíratelného místa na kartičce, pod kterým je aktivační QR kód, si přečteme poučení na druhé straně. Zjistíme, že k aktivaci potřebujeme připojení k internetu např. přes Wi-Fi a podporované zařízení, do kterého budeme přes fotoaparát QR kód snímat.
Když jsem prvně eSIM aktivoval, použil jsem iPhone XS Max s iOS 12.1 a QR kód, který jsem dostal vytištěný na papíru velikosti A4 v zalepené obálce. Více informací mi odborný asistent neposkytl. Zasedl jsem do nejbližší kavárny, kde bylo připojení k Wi-Fi s internetem, který je k úspěšné aktivaci nutný. Z iPhonu XS Max jsem odstranil stávající SIM T-mobile a nahradil ji SIM se zahraničním číslem, kterou jsem zadáním PINu aktivoval. Po rozbalení obálky s QR kódem pro aktivaci eSIM s mým hlavním číslem u T-mobile jsem si přečetl uvítací informace s nic neříkajícím návodem a pustil se do aktivace. V telefonu jsem otevřel položku Nastavení -> Mobilní data -> Přidat mobilní tarif. Poslechl jsem příkaz na obrazovce a naskenoval dodaný QR kód. Následně jsem z předvoleb vybral štítek mobilního tarifu s označením “P” Primární pro hlavní telefonní číslo a “C” Cestovní pro zahraniční telefonní číslo. Proces aktivace dále pokračoval k nabídce Výchozí linka, kde jsem určil “Primární” linku jako výchozí pro hovory a SMS. Tím byl celý proces aktivace ukončen. Zároveň se v záhlaví ovládacího centra zobrazily štítky mobilního tarifu s označením názvů jednotlivých operátorů, tedy T-mobile a O2-CZ, který je roomingovým partnerem pro mé zahraniční číslo.
Je to jen technologie
Měl jsem tedy aktivní dvě telefonní čísla, kdy jedno bylo přes SIM a druhé přes eSIM. Obě čísla byla souběžně aktivní a obě se dala využít jak pro hlasové hovory, tak pro zprávy nebo datové služby.
Každý z příchozích hovorů byl označen štítkem mobilní služby (“P” nebo “C”) a bylo na první pohled zřejmé, přes které číslo je hovor navazován. V případě nepřijetí hovoru s následným voláním zpět bylo automaticky použito číslo, na kterém byl hovor realizován. Také veškeré odpovědi v konverzacích se realizovaly pod čísly, na která byly doručeny. Nicméně jsem mohl zvolit, zda chci hovor nebo konverzaci začít z jiného čísla. Rovněž ke každému jednotlivému kontaktu v adresáři byl přidělen štítek s uvedením názvu mobilního tarifu, který bude v případě potřeb použit.
Pokud jsem telefonoval na jednom čísle a někdo se snažil dovolat na druhé, bylo mi to oznamováno na obrazovce a mohl jsem mezi hovory přepínat. Výhodou také bylo, že jsem mohl využívat internet i v případě, kdy jsem telefonoval, což při použití jedné SIM možné není.
Vše se zdálo v pořádku a já byl nadšen. Po pár dnech jsem zjistil, že mé hlavní telefonní číslo, které mám nastavené přes eSIM, není připojené k síti, respektive se mi nemůže nikdo dovolat. Po tomto zjištění jsem přepnul iPhone XS Max do letového režimu a opět aktivoval. Mobilní služba byla opět dostupná, ale výpadek se za několik hodin opět opakoval, a tak mi nezbylo nic jiného, než dané začít řešit s poskytovatelem T-mobile.
Opět na prodejně
Zde se vracím k úvodu, kdy jsem dokončil hovor s operátorem, kdy jeho výsledkem bylo odkázání k opětovné návštěvě prodejny. Až nyní jsem začal zjišťovat, jak systém funguje a jak mohu odborného asistenta na prodejně navézt ke schůdnému řešení, kdy bude mé telefonní číslo zase plně aktivní.
Našel jsem informace o podobných problémech, kdy bylo nutné mobilní tarif ze zařízení odebrat a smazat tak i veškerá jeho nastavení. Rovněž jsem se dočetl, že v případě úplného vybití zařízení je mobilní tarif eSIM deaktivován a není jej možné opětovně použít. Také jsem zjistil, že pro případ, kdy je zařízení nefunkční a musíme jej zaslat do servisu, je nutné eSIM deaktivovat, a pokud to nejde v zařízením samotném, tak je nutné navštívit prodejnu operátora a požádat o deaktivaci. V neposlední řadě jsem také přišel na to, že aktivační QR kód, který jsem obdržel, je jednorázový a není možné jej opětovně použít.
Smazal jsem mobilní tarif a jeho veškerá nastavení ze svého zařízení a vydal jsem se na prodejnu s požadavkem na aktivaci nové eSIM. Zde jsem narazil na nulovou skladovou zásobu, kdy odborný pracovník konstatoval – není, nemáme, budete si muset počkat několik dní, než naskladníme nové. S trpělivostí jsem vznesl dotaz, co pro mě, jako dlouholetého platícího klienta, může udělat, abych měl své telefonní číslo opět funkční. Jedním dechem mi odpověděl, že eSIM je novinkou v testovacím režimu a že se musí počítat s tím, že může být nefunkční. Také dodal, že netuší, zda je můj iPhone XS Max vhodným zařízením, neboť je zvyklý na Android a myslí si, že chyba bude u Applu a jeho systému. Poděkoval jsem za vyčerpávající nic neříkající informace a požádal o další návrhy řešení. Shodli jsme se na tom, že je nutné číslo opět aktivovat, nicméně neměl jak. Navrhl jsem, zda není možné vrátit pevnou SIM do doby, než budou aktivační kódy k eSIM skladem. Heuréka, řešení bylo, jen na prodejně údajně nebyla ani jedna volná SIM.
Kdo má informace vítězí
Nebudu Vás obtěžovat dalším popisem sledu událostí. Obdržel jsem další QR kód, tentokrát na plastové stíratelné kartičce, a aktivoval jsem eSIM podobně jako tu první. Od té doby ji denně používám a žádný další problém jsem nezaznamenal.
Nicméně je nutné počítat s tím, že v případě problémů s eSIM budete téměř vždy nuceni navštívit prodejnu operátora T-mobile. Zpravidla v případech, kdy vybijete své zařízení a eSIM bude nefunkční, nebo v případě, že bude vaše zařízení poškozené a před odesláním do servisu budete chtít telefonní číslo deaktivovat či přenést na jiné zařízení. Není zcela komfortní, že vše musíme řešit na prodejnách a že T-mobile nezprovozní aplikaci k aktivaci a správě eSIM jako jiní poskytovatelé mobilních služeb v zahraničí. Snad to brzy napraví.
Chtěl jsem výše uvedeným demonstrovat, že řešení se vždy najde. Selhání jedinců jsou možná, nicméně štěstí přeje připraveným, a proto jsme pro vás tento návod sepsal.
Doporučuji také informace o eSIM na stránkách společnosti Apple a T-Mobile.