Apple 20. října 2014 oznámil finanční výsledky za čtvrtý kvartál jejich finančního roku, který byl ukončen 27. září 2014. Společnost vykázala čtvrtletní tržby v úctyhodné výši 42,1 miliard dolarů a čtvrtletní čistý zisk 8,5 miliardy dolarů. Tyto výsledky v porovnání s příjmy 37,5 miliardy dolarů a čistým ziskem 7,5 miliardy dolarů ve stejném kvartálu loňského roku ukazují jasný růst. Hrubá marže činila 38 procent ve srovnání s 37 procenty ve stejném kvartálu loňského roku. Mezinárodní prodeje představovaly 60 procent příjmů za čtvrtletí.
Senzační čísla pro investory. Akcie Apple zaznamenaly navýšení o 20 procent a akcionáři mohou být maximálně spokojeni.
Co mě osobně ve výsledcích zaujalo, je dlouhodobý pokles prodeje tabletů iPad.
“Něco si přej, padá iPad!”
Když v roce 2010 Steve Jobs představil první generaci iPad, ukázal cestu, kudy se vydat v používání mobilní verze počítačů. Netrvalo dlouho a dočkali jsme se škály tabletů od většiny výrobců, mezi kterými Apple dodnes dominuje. Apple zaznamenal očekávané prodeje a zisky, respektive první očekávání bylo více jak 2x překonáno, a svět PC zaznamenal předpovídaný propad v prodejích PC a notebooků. Zní to jako podnikatelská pohádka, jenže kde je jí dnes konec..
První dva roky se Apple skutečně dařilo, prodával stále více iPadů a rostly jeho prodeje strmě vzhůru. Jenže od té doby je tomu spíše obráceně. Prodeje neustále klesají. Tržby v průběhu posledního čtvrtletí klesly z 13,1 milionu dolarů za třetí čtvrtletí na 12,3 milionu dolarů.
Samozřejmě se v číslech odráží i skutečnost, že iPad není zařízením, které bychom nahrazovali častěji za novější. Ukazuje se, že iPad měníme v rozmezí mezi 2-4 rokem od pořízení, zatímco u iPhone je to doba kratší a to max. 2 roky.
Zároveň se na trhu objevily konkurenční “phablety“ s velkým displejem, které nabízí zákazníkům řešení v podobě jednoho zařízení pro celý den, tedy telefon a tablet v jednom za jedny peníze.
Zde Apple dobře zareagoval a byť to vypadá, jako by bodl sám sobě nůž do zad, přinesl na trh iPhone 6 a zejména iPhone 6 Plus.
Ano, iPhone 6 Plus je právě zařízením, které svou funkcionalitou “napadá” úspěšný iPad a dává uživatelům možnost spojit funkci tabletu a smartphonu v jedno. Dává mu možnost používat jedno zařízení po celý den, jedno zařízení na každý den.
Mohlo by se zdát, že Apple iPad odepsal, ale není tomu tak. Apple jen ukázal, že si je vědom poptávky na trhu a že je schopen promptně zareagovat a vytvořit konkurenceschopnou nabídku.
“Sám sobě konkurencí.”
Dnes tedy máme od Apple nabídku phablet iPhone 6 Plus, tablety iPad Mini a iPad Air v různých modifikacích, kde každá má své zákazníky.
iPhone 6 Plus je novým produktem, který řadíme do segmentu “phablet”. Zákazníky si zatím hledá, ale už dnes je z čísel zřejmé, že Apple uhodil hřebíček na hlavičku a sbírá konkurenci vítr z plachet. Je to úspěšný produkt, který má pro Apple potenciál s jedním ale..! Tím je právě funkcionalita, která bere Apple samotnému zákazníky ze segmentu tabletů iPad.
iPad Mini a jeho modifikace má své zákazníky, zejména v sektoru školství a vzdělávání všeobecně je o něj velký zájem, rovněž i firemní sektor je v tomto ohledu potenciálním zákazníkem. Se startovací cenou 6.690,- Kč se zároveň jedná o nejlevnější variantu pro vstup do ekosystému Apple a jeho iOS. Získáte plně funkční tablet, který umí vše co jiná zařízení Apple, jen neumí telefonovat a posílat SMS, je pomalejší, nabízí méně úložného prostoru a je chudší o dalších pár drobností.
U vlajkového modelu iPad Apple představil modifikaci svého úspěšného modelu iPad Air, konkrétně verzi iPad Air 2. (Recenze – když tenčí je prostě lepší) Ta je určena všem těm, kteří to s prací na tabletu myslí vážně a ví, co mají a jak toho maximálně využít.
“Více produktů, více zákazníků nebo tak nějak…!”
Navíc Apple rozšířil nabídku a nyní nám dal k dispozici na výběr z více jak 56 modelů iPadů a 16 cenových možností. Opravdu velký výběr! Pro někoho těžké k pochopení, z mého pohledu možná trochu přehnané, ale věřím, že pro každou z variant je na trhu zákazník.
Apple se evidentně pustil do boje v konkurenci phabletů a nižší zisky z prodejů iPad jsou pro něj přijatelnější škodou, než ztráta prodejů a zisků z vlajkového iPhone. Přesto je evidentní snaha zůstat ve hře a být stále s iPad špičkou na trhu tabletů.
Závěrem snad jen letmý dotek historie… Mám doma stále iPad první generace a je plně funkční. Není to sice iPad Air 2, který používám při práci, ale je to stále plnohodnotný tablet tak, jak jej Steve Jobs představil. Je to skvělý kus historie se vším všudy!