Dnes nás čeká Apple keynote a s ní i bližší představení Apple Watch a snad i během pár dní jejich uvedení do prodeje a už teď se množí spekulace o očekávaných prodejních úspěších. Co vlastně víme o Apple Watch a proč se tolik čeká na jejich prodej? Budou prodejním leadrem mezi wearables?
Víme, že Apple Watch budou hlavně nástrojem na sběr dat, ovladačem, komunikátorem a oznamovatelem událostí a přispějí k širšímu využití iPhone. Víme, že mimo klasického času, zobrazovaného v desítkách možných pozadí, budeme moci sbírat a prohlížet data o naší denní činnosti, měřit tepovou frekvenci, měřit spánek, platit nebo se logovat pomocí biometrických údajů, komunikovat pomocí zpráv a hlasu, navigovat a využívat další spousty aplikací vývojářů. Každá z těchto funkcí poskytuje komfortní ovládání ze zápěstí pro zařízení uložené v kapse nebo v tašce, tedy pro iPhone. Apple Watch bude zatím možné používat pouze ve spojení s iPhone.
„Nepodléhejme trendům, jen vlastním potřebám!“
Je až neuvěřitelné, co se dnes na trhu nabízí a za co vše jsme ochotni utratit peníze. Mnohdy jen podlehneme trendům a lákavým marketingům, než vlastním potřebám. To se netýká jen elektroniky samotné, ale té jediné se chci v tomto příspěvku věnovat.
Nositelná elektronika tzv. wearables, mezi které se řadí i Apple Watch, je bezesporu fenoménem posledních let a zřejmě několik dalších let bude. Ukrývá se dnes v různých náramcích, přívěscích, brýlích (vývoj pozastaven) a samozřejmě hodinkách. Jedná se o desítky přístrojů, jejichž cílem je ukázat nám aktivity každého dne v číslech a grafech. Zaměřeny jsou zejména na sběr a analýzu fitness dat a funkcí spojených s životním stylem. Zpravidla jsou zařízení velmi kompaktní, lehká z odolných materiálů určených pro každodenní nošení. Přesto, že se jedná o velmi zajímavá zařízení, ztrácejí často půvab u svých majitelů po poměrně krátké době. Z nedávno zveřejněného průzkumů agentury GFK vyplývá, že více jak třetina zákazníků prodává nositelnou elektroniku do šesti měsíců od jejího zakoupení. Mezi nejčastější důvody prodeje patří vyprchání nadšení z nového trendu, popř. dostali je jako dárek a nepotřebují je nebo nechtějí a v neposlední řadě chybějící konektivita nebo kompatibilita mezi zařízeními.
Jsme to zejména my uživatelé, kteří se pouštíme bezhlavě do novinek a prvoplánových trendových záležitostí nákupem wearables. Stávají se z nás „otroci“ marketingových strategií, které nám ukazují, že bez této či oné technologie nejsme “in“?!?
S příchodem Apple Watch se čeká, zda určí správný směr a zda půjde o další úspěšný produkt, který bude prodejním trhákem. Z historie prodeje produktů Apple samotného se dá očekávat, že první dny od zahájení prodeje uslyšíme o miliónech prodaných kusů. Otázka zní, zda prodeje budou tak silné i dále. Přeci jenom se jedná o produkt spadající spíše do sféry módního průmyslu, kde jsou trochu jiná pravidla a kritéria. Možná právě proto Apple nabral do svého týmu zaměstnance z tohoto segmentu, aby připravili prodejní marketing a strategii pro masový prodej.
Je to hlavně skvělý Apple marketing, který nám představuje vzrušující nový produkt. Je to smysl pro detail a zaměření pozornosti na doplňky, které z Apple Watch dělají unikátní zařízení. Propracovaný uzávěr náramků a pestrá škála jejich nabídky představují vzrušující obraz produktu samotného.
Mezi základní hliníkové provedení, nerezovou verzi a zlatou verzi Apple vměstnal neskutečný prostor jak apelovat na různé cílové skupiny. Apple Watch jsou prezentovány jako fenomén módy. Prezentace v časopise Vogue nebo prezentace v pařížském butiku je toho důkazem.
Technologicky jde o vyspělý wearable s vlastním operačním systémem a unikátním ovládáním. Řešení, které Apple vměstnal do velikosti běžných hodinek, ukazuje na velmi dobrou práci týmu inženýrů a vývojářů, ale najdou se i stinné stránky. Jednou z nich je nutnost mít vlastnit iPhone, bez kterého není možné wearable používat, a druhou je výdrž baterie. Doposud prezentovaná informace, že Apple Watch vydrží na jedno nabytí max. jeden den, což je žalostně málo, a rovněž tak informace o vodotěsnosti zařízení (3m) nepřináší pozitiva.
Verzí bude několik, odlišené budou velikostí a materiálovým provedením. Stále budou mít jeden a tentýž design. Finančně půjde o zcela odlišné varianty, z nichž na špici budou zlaté. Apple nám tím ukazuje, že nemusíme mít rádi všechny verze Apple Watch, stačí jen jedny, a pokud budeme ochotni za ni zaplatit, budeme je mít možnost koupit.
„Čas ukáže…“
Tak teď už nezbývá než čekat na dnešní večer, kde se očekává jejich bližší popis a finální termín uvedení do prodeje. Čas ukáže jak budou Apple Watch úspěšné a zda se stanou fenoménem tak, jak tomu bylo u iPod a iPhone, ukáže, jestli potřeby zvítězí nad lákavým marketingem a ukáže, zda Apple Watch budou přínosem.