Poslední týdny se v Applu děly věci. Potom, co nám Tim Cook představoval na sociálních sítích jarní novinky, jsme se dočkali i samotného eventu. Ne, že by nebyl zajímavý a určitě bych o něm mohl napsat další článek s odstupem několika týdnů, ale dnes chci psát o události, která nastala o několik dní později.
V pátek 29. 3. 2019 poskytl Senior Vice President Applu Dan Ricco e-mailové vyjádření serveru TechCrunch, ve kterém potvrdil to, co jsme již nějakou dobu tušili. AirPower, nabíječka představená po boku iPhone X v roce 2017, nespatří světlo světa.
Bušíme si na prsa
Je 12. září 2017 a na pódiu v divadle Steva Jobse stojí Phil Schiller, Senior Vice President Worldwide Marketing společnosti Apple, kde představuje nové modely iPhonů pro další rok. Jde o první event v Apple Parku, respektive v Divadle Steva Jobse, které je jeho součástí. Představen byl právě iPhone 8 a iPhone X, když se nad pódiem rozsvítil nápis Sneek Peak. Phil následně poukázal na nekomfortní nabíjení produktů iPhone, Apple Watch a AirPods pomocí kabelů, aby v závěru představil bezdrátovou nabíjecí podložku AirPower, která zvládne nabít doslova vše najednou. Potlesk publika je mu odměnou za jeho snažení, přičemž Phil ještě zmíní, že tento produkt přijde v příštím roce.
Ticho a mlčení
Následující měsíce plynou a nabíjecí podložku AirPower vídáme s příznakem „momentálně není k dispozici“ na většině e-shopů s elektronikou. Proběhne jaro, léto a je tu další podzimní event a Phil opět na pódiu představuje nové produkty. O bezdrátové nabíječce AirPower nepoví jediné slovo.
Všímaví uživatelé zaznamenali, že bezdrátová podložka AirPower zmizela z webu Applu a zmínku o ní marně hledali i v tiskových zprávách. Rovněž v nabídce e-shopů bychom ji již nenašli. V tichosti nám zmizela z dohledu, nicméně svět ji stále očekával a spekulace se objevovaly s pravidelnou frekvencí.
Také jsme mohli zaznamenat, že Apple neuvedl ani bezdrátové nabíjecí pouzdro pro sluchátka AirPods, které bylo po boku nabíjecí podložky AirPower představeno. Vše tedy nasvědčovalo tomu, že Apple stále pracuje na řešení, které umožní komfortní nabíjení všech produktů na jedné podložce, nicméně si není jist, v jaké podobě a kdy jej představí.
Slibem nezarmoutíš
Není to poprvé, co si na některý produkt musíme počkat déle, než nám bylo slíbeno. Vzpomínám si na představení iPhonu 4, mimochodem, nejhezčího iPhonu vůbec, kdy byly představeny dvě barevné varianty (černá a bílá) s tím, že jsou k dispozici okamžitě, tedy v červnu 2010. Černá varianta byla, ale na tu bílou jsme si museli počkat do dubna 2011.
Také na sluchátka AirPods jsme si museli počkat. Nemyslím dobu od objednání, která v prvním roce dosahovala několika týdnů, ale termín zahájení prodeje, kterým měl být říjen 2016. Jak víme, objednat jsme je mohli až ve druhé polovině prosince.
Rovněž reproduktor HomePod se do prodeje dostal později. V červnu 2017, kdy byl představen, nám bylo slíbeno, že jej můžeme očekávat v prosinci 2017. Do prodeje se dostal až v únoru 2018.
Nebyly to jediné produkty, které se zpozdily. Také jsme mohli zaznamenat, že se nám tu rozmohl nový nešvar, kdy Apple oznámí novinku a její dodání je uvedeno jako „Někdy v roce…“, viz například Mac Pro.
To se mi nezdá
Evidentní bylo, že něco není v pořádku a vypadává to ze standardů Applu. Objevily se spekulace s přehříváním, kdy překrývající se nabíjecí cívky vydávaly více tepla, než bylo únosné. Také se tvrdilo, že podložka vyzařuje velké elektromagnetické vlnění, které je v rozporu s normami.
Říkal jsem si – je možné, že si Apple, nedokáže poradit s něčím tak triviálním, jako je bezdrátová nabíječka? Když se podívám na trh s Qi nabíjecími podložkami, najdu zde řadu výrobců, kteří v oblasti technologií znamenají o mnoho méně, ale funkční nabíjecí podložky pro více zařízení již řadu měsíců úspěšně prodávají. Mohu vybrat například značky MiniBatt nebo Belkin.
Zároveň jsem si kladl otázku, zda opravdu Apple představil produkt, který evidentně neprošel testovacím procesem. Přeci každý vývoj produktu, než je představen zákazníkům, prochází několika etapami testování. Jednou z nich je testování v laboratorních podmínkách, další v reálném prostředí a zpravidla následují zatěžkávací testy. Pokud všechny testy vyjdou kladně, měl by následovat proces schvalování produktů regulátory a na závěr spuštění výroby.
Den D
„Po velkém úsilí jsme nakonec dospěli k závěru, že AirPower nemůže splnit naše vysoké požadavky na kvalitu a ukončili jsme její vývoj. Omlouváme se našim zákazníkům, kteří se na ni těšili…“
Tuto větu jsem četl opakovaně, než jsem pochopil její sdělení. Applu zkrátka došla trpělivost. Dokáži si představit, že ten den byl opravdu dnem D ve všech ohledech. Asi se nikdy nedozvíme, co se ráno dělo za zdmi Apple parku, ani to, jak jednotliví členové vedení společnosti reagovali, ale víme, že 29. 3. 2019 je oficiálním datem, kdy jsme se s AirPower definitivně rozloučili.
Jsem přesvědčen, že toho dne se Apple změnil. Přiznat, že zákazníkům slíbili něco, co se evidentně nacházelo v počátečním stádiu vývoje a bylo na hony vzdáleno realitě, není běžné. Ukázalo se, že rozhodnutí o odtajnění AirPower bylo unáhlené a chybné.
Mlčeti zlato
Po bitvě je každý generál, a tak se na mě nezlobte, že i já si zde dovolím dát několik závěrů. To snad jako letitý zákazník Applu mohu.
Z mého pohledu došlo k selhání v několika směrech. Prvním je, že se Applu nepodařilo vytvořit produkt, tedy bezdrátovou nabíjecí podložku AirPower. Ano, Qi nabíječky tu už byly, ale nikdo si netroufl udělat podložku, na které můžeme nabíjet libovolný počet zařízení na jakémkoliv jejím místě. Zároveň zde Apple udělal něco, co nikdy předtím neučinil. Standardní přístup Applu je vzít stávající technologii a přidat jí užitečnou hodnotu. Tu pak zabalit do hezkého obalu a nabídnout ji zákazníkům. To Apple udělal s Macintoshem, s iPodem, iPhonem, iPadem, ale i s AirPods.
To, že se produkt nepovede, by nebylo nic zvláštního. V archivech Applu budou stovky produktů, které nikdy nespatřily světlo světa. A v tom to je. Nikdo je nikdy neviděl. Jenže Apple se u bezdrátové nabíjecí podložky AirPower rozhodl ukázat ji zákazníkům v plné parádě na jednom ze svých nejdůležitějších eventů, a tím se dopustil dalšího selhání a z dnešního pohledu hodně trapného. Marketing vyhrál nad skutečností a vírou, což v důsledku vedlo ke zpoždění dalšího produktu, AirPods 2, který od podzimu čekal marně ve skladech.
Nejen, že Apple musel přiznat, že něco vzdal, ale také jej to stálo nemalé prostředky, a řekněme si, že i důvěru věrných zákazníků. Pro Apple je to drahá škola, ale AirPower nakonec nějaký užitek přinese. Minimálně v tom, že se Apple vrátí k vyzkoušenému modelu, kdy se o vývoji produktů mlčí až do okamžiku, kdy jsou ve výrobě.
Na samotný závěr přidávám celé sdělení, které znělo následovně:
„Po velkém úsilí jsme nakonec dospěli k závěru, že AirPower nemůže splnit naše vysoké požadavky na kvalitu a ukončili jsme její vývoj. Omlouváme se našim zákazníkům, kteří se na ni těšili. Jsme i nadále přesvědčeni, že budoucnost je bezdrátová a v oblasti bezdrátových technologií stále usilujeme o posun vpřed.“
Článek byl publikován v příspěvku „Debakl, který nikdo nečekal“ na iPure.cz.