Dnes jsem si pro vás připravil rozhovor s naším redaktorem Danielem Březinou, jenž je zároveň tvůrcem aplikace iPure, kterou jsme v minulém měsíci úspěšně uvedli do App Store. Věřím, že ji již máte ve svých zařízeních s iOS a pokud ne, Dan vám jistě řekne důvody, proč to musíte obratem napravit.
Dane, můžeš se nám trochu představit?
Ve zkratce jsem další Březina v redakci iPure. I když nejsme s Honzou rodina, tak máme společnou lásku k Applu. Já začal Apple registrovat někdy okolo roku 2004, když jsem se začal víc zajímat o počítače (tehdy mi bylo 12 let). Moje první Apple hračka byl až iPhone 3G v roce 2008. Od té doby moje láska k Applu neustále roste. A dorostla do takových rozměrů, že jsem se začal produkty od Applu živit a programuji aplikace pro iOS. Nejdříve jsem chtěl dělat filmy, to se sice nepovedlo, ale nepřestal jsem se o tento obor zajímat. Mimo Apple se zajímám o sport, od dětství dělám rychlostní kanoistiku, běhám, jezdím na běžkách a v minulém roce jsem se začal potápět.
Vytvořil jsi aplikaci iPure. Kolik času jsi na ní strávil a jak taková aplikace vlastně vzniká?
Aplikace iPureje taková moje bokovka. Při vzniku první verze šlo o to, aby byla co nejdříve hotová, protože čtenáři na ni už hodně dlouho čekali. Samotný vývoj první verze mi zabral přibližně pracovní týden a půl (okolo 60 hodin).
Nejvíc času jsem na ní strávil těsně před vydáním, kdy jsme chtěli aplikaci slavnostně představit na konferenci iPure, ale v Applu si řekli, že nám to nedopřejí a nechtěli ji pustit do App Store. Pak těsně po vydání, kdy se začaly objevovat první chyby. Aktuálně připravuji další update, kde budou opravené chyby, a zároveň připravuji novou verzi, ve které se čtenáři mohou těšit na lepší zážitek ze čtení. Mně samotnému aplikace slouží jako zkoušení nových programátorských postupů nebo funkcí.
O vývoji aplikací píšu pro čtenáře iPure seriál. Zatím jsou venku dva díly a další dva díly budou v průběhu léta. Všechny čtyři díly se věnují jedné části vývoje. Nejprve je návrh a analýza, kdy se rozmýšlí, co v aplikaci bude, jak bude vypadat, jak na sebe budou jednotlivé obrazovky navazovat, jaké technologie se použijí k vývoji nebo jak bude aplikace vypadat „uvnitř“ v kódu. Já sám tuto část nemám moc v lásce, je to zdlouhavý (ale nutný) proces, kdy se vůbec nedostanu k psaní kódu. Psaní kódu je právě druhá část a ta je moje nejoblíbenější. Obzvlášť u mobilního vývoje, protože můžu téměř okamžitě vidět výsledek. Ve druhé části se ale nadělá spousta chyb, a tak je nutné celou aplikaci testovat a opravovat chyby, popřípadě se snažit aplikaci ještě zrychlit. Tahle část je také skvělá, není nic lepšího, než vidět, jak se seznam chyb postupně zmenšuje a jak se kód aplikace pomalu vylepšuje. A po celém testování přijde na řadu příprava na vydání aplikace. Je potřeba vytvořit podpisy pro aplikaci (díky tomu v App Store vědí, kdo aplikaci vytvořil), popisky do App Store, případně screenshoty nebo videa. Vyvíjení aplikací je celkem rychlé, pokud vytváříte aplikaci, která řeší jeden problém (žádný nový Facebook). Za pár týdnů až měsíců od nápadu můžete mít hotovou verzi na App Store.
Proč by měli naši čtenáři aplikaci mít? Co tím získají?
Získají kompletní tvorbu redakce iPure na jednom místě. Nemusí složitě hledat magazíny na internetu, protože jsou všechny v aplikaci, seřazené podle vydání. Kdo si je chce uložit na potom, může si je uložit do aplikace a číst, když nemá připojení k internetu. Kdo rád poslouchá audio, může si ho poslechnout v aplikaci a nemusí ho opět složitě hledat, stahovat a importovat do telefonu. Mohu prozradit, že s další opravou chyb přijde také sekce věnovaná iPure Gadget Channelu, nebo jednotlivé díly podcastu iPure.
Jak jsi se vlastně k programování dostal?
Jak jsem zmiňoval na začátku, od malička jsem chtěl dělat filmy. Viděl jsem se samozřejmě někde v Hollywoodu, kde bych ideálně režíroval nové Star Wars. Když mě ale nevzali na filmovou školu, začal jsem hledat, co dál. V té době zažívalo programování velký boom. Já jsem se k němu rozhodl až potom, co jsem viděl jedno motivační video na YouTube. V něm se známé programátorské osobnosti dělily o jejich začátky a pak se chlubily svými kancelářemi. Tehdy jsem si říkal, že to bude super, naučím se během pár měsíců programovat, odjedu do Ameriky a nechám se zaměstnat třeba v Googlu, který měl nejhezčí kanceláře, a tam strávím zbytek života.
Tak to naštěstí nevyšlo. Ze začátku pro mě programování sice bylo zajímavé, ale neměl jsem k němu žádný vztah a nedělal jsem pro to nic navíc než jen úlohy do školy. To vše se změnilo asi po roce, kdy jsem si konečně mohl koupit svůj první MacBook a začít programovat aplikace pro iOS, které mě velmi lákaly. Od té doby jsem začal mít opačný problém, víc jsem se věnoval programování pro iOS než škole. Naštěstí jsem zvládl oboje a teď se plně věnuji iOS. Navíc se postupem času změnil i můj vztah k velkým firmám a mnohem raději spolupracuji s malou firmou, která ale dělá zajímavý produkt. A ideální bude, když se uchytí některá z mých vlastních aplikací.
Co obnáší programování pro iOS?
Neustálé učení. Apple každý rok vydává nové verze iOS, které skrývají nové a nové možnosti pro programátory. Navíc se dneska iPhony nepoužívají pouze na telefonování. Uživatelé na nich mohou hrát hry, plánovat práci, vytvářet grafiku, stříhat videa, a to vše může být podpořeno například strojovým učením.
Pole působnosti je opravdu obrovské. Naštěstí si toho je Apple vědom, a tak nástroje v naprosté většině dělá stylem „začátečník to zvládne použít, profesionál využít“. Já sám například nemám moc rád strojové učení, a tak neznám teorii okolo. Díky knihovně CoreML od Applu ho ale mohu v omezené podobě jednoduše použít ve své aplikaci. I když je změna v iOS jednou za rok, tak poznání, a hlavně pochopení nových funkcí trvá nějaký čas. Člověk v průběhu roku nenudí a neustále se učí nové věci.
Co máš od Applu? Jaký je tvůj hlavní pracovní nástroj a jaké aplikace používáš?
Vlastním všechny „produktivní“ nástroje, tedy Apple Watch Series 4 (ty zatím měním každý rok), iPhone XS Max (dříve jsem měnil jednou za 2–3 roky, ale rok starý model X jsem vyměnil za XS Max), iPad Pro 11″ a MacBook Pro 15″ model 2017. Apple TV prozatím nevyužiji a stolní Mac mi nevyhovuje, protože často cestuji a potřebuju být mobilní. Zatím si nemohu dovolit se zbavit MacBooku a používat pouze iPad Pro, protože můj hlavní pracovní nástroj, vývojové prostředí Xcode, ve kterém vyvíjím aplikace, běží pouze na Macu. Tím pádem to mám rozděleno tak, že na MacBooku hlavně pracuji (hlavně aplikace Xcode a terminál), a na iPadu konzumuji obsah, používám ho k poznámkám a k případnému učení nových věcí (začal jsem se učit v Procreate). iPhone je pro mě převážně kamera, poslech hudby a podcastů, navigace, tréninkový deník nebo rychlá organizace času.
Blíží se WWDC. Jaká máš jako programátor očekávání?
WWDC je pro mě svátek, nejinspirativnější týden v roce. I když je programování těžké, Apple z toho dokáže během toho týdne udělat lehkou činnost a nabudit tak, že mám chuť hned sednout k Macu a zase něco vymýšlet. Letos poprvé nemám výtky k iOS a macOS, takže tam jsem jen zvědavý s čím Apple přijde. Doufám, že ve watchOS změní celý systém aktivit a aplikaci Workout. Co se týče nových funkcí pro programátory, přál bych si nové možnosti knihovny Metal pro 3D grafiku, která mě v posledních měsících začala strašně moc bavit a chtěl bych se jí více učit a používat. Zároveň se strašně moc těším na prezentace, kdy se rozebírá nějaká známá věc hodně do hloubky. V minulých letech to například byl životní cyklus tlačítka. Tyhle „malé“ prezentace jsou na jednu stranu odpočinkové, ale na druhou stranu mohou přidat malou drobnost k dosavadním vědomostem, která úplně změní přemýšlení nad danou věcí.
Co plánuješ za další články, na co se můžeme těšit?
Aktuálně jsem dokončil krátký seriál, ve kterém jsem shrnul dosavadní verze iOS a nemůžu vyloučit, že se podobným způsobem v budoucnu nepodívám třeba na historii iPhonů nebo velmi dynamickou historii Apple Watch. Zároveň připravuji svůj první webinář, který bude 20. 6. a bude se věnovat aplikaci Zkratky. A jelikož se blíží WWDC, tak logicky několik dalších článků bude věnovány konferenci. A pokud vše klapne, tak se čtenáři mohou těšit na podzim na několik článků nebo rozhovorů přímo z centra technologií, ze Silicon Valley.
Článek byl publikován v příspěvku „Viděl jsem se v Hollywoodu“ na iPure.cz.